בטיחות רכבים חשמליים – איך הרכב שלך נשאר בטוח בדרכים | האם אפשר להטעין רכב חשמלי בגשם? כל מה שצריך לדעת | המהפכה השקטה בלוח החשמל - מערכות ניהול עומסים חכמות | חילוץ רכב חשמלי: אתגרים, בטיחות והנחיות מקצועיות | בטיחות רכבים חשמליים – איך הרכב שלך נשאר בטוח בדרכים | האם אפשר להטעין רכב חשמלי בגשם? כל מה שצריך לדעת | המהפכה השקטה בלוח החשמל - מערכות ניהול עומסים חכמות | חילוץ רכב חשמלי: אתגרים, בטיחות והנחיות מקצועיות |

טסלה פועלת יחד עם מירי רגב לעצירת העלאת מס רכבים חשמליים

טסלה רותמת את מירי רגב – ניסיון אסטרטגי לבלום את העלאת מס הרכב החשמלי בישראל

מנכ"ל טסלה בישראל, איתמר ראב"ד, מוביל מהלך אסטרטגי משמעותי, כשהוא פועל לתיאום עמדות ולשיתוף פעולה עם שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מירי רגב. המטרה המרכזית והדחופה של קשירת הברית הזו היא לגייס את סיוע השרה רגב ואת השפעתה בממשלה כדי להיאבק נחרצות בניסיון חוזר ונשנה מצד משרד האוצר לייקר באופן משמעותי את מס הקנייה המוטל על כלי רכב חשמליים בישראל. יוזמה זו נחשפה בעקבות מכתב רשמי ומפורט ששלח המנכ"ל לשרה, מה שהצית מחדש את המאבק המורכב והמתמשך בין יבואני הרכב לבין הממשלה. בכך, נרקם ניסיון נוסף וקריטי לבלום את העלאת המס על רכבים חשמליים, סוגיה שכבר מספר מחזורי תקציב עומדת על הפרק ומעיבה על התפתחות שוק הרכב החשמלי המקומי. מהלך זה של טסלה מדגיש את החשיבות האסטרטגית של שימור מדיניות תומכת לרכבים ירוקים, לאור היעדים הסביבתיים והכלכליים של מדינת ישראל והצורך לעודד חדשנות טכנולוגית בתחום התחבורה.

נכון לעכשיו, יבואני הרכב הישראלים חווים תקופה של אי-וודאות גדולה, והם שוב מתקרבים לשלב שבו ייאלצו לשקול ברצינות להיפרד ממותגים שונים או לצמצם את היצע הדגמים החשמליים שלהם. מצב זה נובע בין היתר מרפורמות מיסוי משמעותיות שנבחנות בשוק הרכב הישראלי, לצד אתגרים נוספים. בנוסף לאיומי המיסוי על רכבים חשמליים, הרקע התעשייתי והלוגיסטי מוטה גם על ידי התפתחויות דרמטיות בתחום הנמלים. לדוגמה, באחרונה, בנמלים הממשלתיים המרכזיים בישראל מתפתחת סערה ארגונית וניהולית עקב ניסיון פיצול מנהלים ושינויים מבניים, מה שיוצר חוסר יציבות פוטנציאלית בשרשרת האספקה של הרכבים ומשפיע על זמני ההמתנה והעלויות. כלל הגורמים הללו מציבים אתגור בפני יבואני הרכב, הפועלים בסביבה עסקית תחרותית ומורכבת, ומחייבים אותם לתכנן את צעדיהם בקפידה רבה, תוך התחשבות במגוון רחב של סיכונים והזדמנויות בשוק הרכב המשתנה בישראל, ובמיוחד בתחום הצומח של הרכבים החשמליים.

מס הרכישה על רכבים חשמליים בישראל – מגמות, מאבקים והשלכות ארוכות טווח

איתמר ראב"ד, מנכ"ל טסלה בישראל, פותח את פנייתו לשרה רגב בהזכרה חמה של ביקורה האחרון במפעל טסלה הענק, ה-Gigafactory, הסמוך לברלין שבגרמניה. הוא מקפיד להדגיש כי מאז הביקור המכונן הזה, נוצר קשר מקצועי הדוק, משמעותי ומבוסס בין טסלה לאנשי המקצוע המובילים במשרד התחבורה הישראלי. קשר זה, לדבריו, מאפשר לכלל הגורמים לקדם מדיניות תעבורה שהיא מתקדמת, חדשנית ומתחשבת במיוחד, הן בצרכי הציבור והן ביעדים הלאומיים. זאת ועוד, ראב"ד מציין כי מדיניות זו, אשר שמה דגש על עידוד תחבורה ירוקה ונקייה, מאפשרת לישראל לא רק להדביק את הפערים הטכנולוגיים והתשתיתיים, אלא אף להשתלב במהירות ובהצלחה ביחס לעולם המערבי כולו, בכל הנוגע למעבר המואץ והבלתי נמנע לרכבים חשמליים, מתקדמים, חסכוניים וידידותיים לסביבה. המעבר לרכב חשמלי נתפס כצו השעה במאבק הגלובלי נגד שינויי האקלים וזיהום האוויר בערים.

עוד מוסיף מנכ"ל טסלה, בפירוט מדאיג, שבשנת 2022 בלבד, חווה שוק הרכב החשמלי בישראל זינוק דרמטי במס הקנייה, שקפץ מ־10% לשיעור של 45%. עקב עלייה חדה זו, נרשמה ירידה בולטת ועקבית בביקושים לרכישת רכבים מהסוג הזה, מה שפגע בקצב האימוץ של הטכנולוגיה החדשה. יתר על כן, בחודשים האחרונים של שנת 2025, קיימת חוסר בהירות משמעותית ומתמשכת בקשר לשיעורי המס שיחולו על רכבים חשמליים בשנה הבאה. חוסר וודאות זה מקשה על היבואנים לתכנן את מלאי הרכבים שלהם ועל הצרכנים לקבל החלטות רכישה מושכלות. נכון לעכשיו, על פי תוכנית המיסוי הקיימת, אם לא תתבצע התערבות ממשלתית דחופה ויזומה מצידו של הממשל, החל מ־1 בינואר 2026, מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי להאמיר עד לשיעור בלתי נתפס של 83%. מהלך זה, מדגיש ראב"ד, עומד בניגוד מוחלט לאינטרס הציבורי הרחב ולרוח ההתחייבויות של מדינת ישראל בזירה הבינלאומית, לפיתוח תחבורה מתקדמת, נקייה ובת-קיימא. העלאה כזו תפגע אנושות ביכולתה של ישראל להפוך למעצמה טכנולוגית בתחום הרכב החשמלי ותחזיר אותה שנים אחורה ביחס לעולם המערבי, שבו קיימים תמריצים נרחבים לרכישת רכבים ידידותיים לסביבה.

השוק מתקשה להתמודד עם ייקור נוסף של רכבים – מעבר ליכולת הספיגה של הצרכן הישראלי

נוסף לכך, מנכ"ל טסלה מזכיר פן קריטי נוסף מהדיונים האחרונים. בדיון שהתקיים בוועדת הכספים של הכנסת במהלך חודש יוני האחרון, נציגי משרד התחבורה הציגו עמדה ברורה וחד משמעית, וביקשו להאריך את התקופה שבה הטבת המס על רכבים חשמליים לא תועלה, וזאת עד לשנת 2028. בקשה זו נבעה מהבנה עמוקה של השלכות העלאת המס על שוק הרכב ועל היכולת של הציבור הישראלי לרכוש כלי רכב חדשים. למרות הבקשה המנומקת והחשובה, משרד האוצר לא נענה לדרישה, תוך התעקשות על מדיניות מיסוי מחמירה יותר. לכן, לדבריו של ראב"ד, שוק הרכב הישראלי פשוט איננו מצליח לעמוד בעליית מחירים חדשה ודרסטית כזו, שכן הוא כבר סופג עליות מחירים משמעותיות. הדבר נכון במיוחד לאור העובדה שהמחירים בישראל, לא רק של רכבים חשמליים, כבר טיפסו בכ־10% בממוצע בשנה האחרונה בלבד, מה שהטיל נטל כבד על הצרכנים. ייקור נוסף ירחיק את האפשרות לרכוש רכב חדש מהישג ידם של רבים, ודאי כשמדובר ברכבים חשמליים שעדיין נחשבים יקרים יותר לרכישה ראשונית, גם אם עלויות התחזוקה והדלק שלהם נמוכות יותר. השוק נמצא בנקודת שבירה, ועליית מס נוספת עלולה לדחוף אותו למשבר.

בחודש יוני האחרון, לאחר דיונים ממושכים ומלאי מתח, החליטה ועדת הכספים להאריך את הטבת המס שהוצעה בחוק רכישת רכבים חשמליים עד לסוף השנה הנוכחית בלבד. החלטה זו הייתה בבחינת פשרה זמנית, שכן היא דחתה את רוע הגזירה אך לא ביטלה אותה. כלומר, לפי התוכנית הראשונית של משרד האוצר, מס הקנייה כבר היה אמור להאמיר ל־83% באופן מיידי, מה שהיה גורם להלם מיידי בשוק. יש לזכור שהעלאת המיסוי על רכבים חשמליים משתלבת במהלך רחב יותר של משרד האוצר, שנועד לצמצם באופן גורף את רכישת והחזקת כלי הרכב הפרטיים בישראל, מתוך רצון להפחית את העומס בכבישים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית. חלק בלתי נפרד ממהלך זה הוא ההצעה להטיל מס נסועה לרכבים חשמליים, שמוערך בכ־15 אגורות לקילומטר. באמצעות צעד משולב זה – העלאת מס קנייה ומס נסועה – מנסים במשרד האוצר לצמצם את הכדאיות הכלכלית של החזקת רכב פרטי, גם בתחום החשמלי הנקי, וזאת מפני שלטענתם, העלות בפועל של שימוש ברכב חשמלי נמוכה משמעותית מתחבורה ציבורית, דבר שגורם להעדפת הרכב הפרטי גם במקרים שבהם אלטרנטיבה ציבורית קיימת וזמינה. הדבר יוצר דילמה בין עידוד טכנולוגיה ירוקה לבין יעדי מדיניות תחבורה רחבים יותר.

השפעות אפשריות ובלתי הפיכות של העלאת מס הקנייה – מעבר לעלות הישירה

אם מס הנסועה על רכבים חשמליים היה נכנס לפעולה בשוק הישראלי באופן מלא, נסיעה ברכב חשמלי עדיין הייתה נחשבת למשתלמת יותר מבחינה כלכלית לעומת נסיעה ברכב דיזל או בנזין מקביל. עם זאת, וזהו לב העניין, יתרון המחיר המשמעותי שהיה קיים עד כה, וששימש תמריץ מרכזי למעבר לרכבים חשמליים, היה מצטמצם במידה משמעותית. צמצום זה מערער את הכדאיות הכלכלית של הרכישה הראשונית של רכב חשמלי, אשר עדיין יקרה יותר מרכב בנזין. בעלי מקצוע בכירים בממשלה, המייצגים את עמדת משרד האוצר, מזהירים כי הטבות המיסוי והמחיר הנמוך של החשמל, מעניקות יתרון בולט לשימוש ברכב החשמלי הפרטי. עקב כך, הם טוענים, מערך התחבורה הציבורית המתפתח בישראל מתקשה להפוך לאלטרנטיבה אטרקטיבית ואפקטיבית עבור קהל רחב של אזרחים, שכן תמיד יעדיפו את הנוחות והעלות הנמוכה יחסית של הרכב הפרטי, גם אם הוא חשמלי. המדיניות הנוכחית, לטענתם, משמרת ואף מחזקת את התלות ברכב הפרטי, ובכך מחמיצה את המטרה הרחבה יותר של הפחתת הגודש בכבישים.

אמנם רכב חשמלי מזהם פחות בנקודת השימוש ומסייע משמעותית בהפחתת זיהום האוויר בערים, דבר חיוני לבריאות הציבור, אבל העובדה שהטבות המיסוי מחזקות ומתמרצות את הבחירה ברכב פרטי – גם אם הוא ירוק – גורמת לנזקים כלכליים נרחבים ומתמשכים למשק הישראלי בכללותו. כך למשל, עומס כבד ובלתי נסבל בכבישים לא רק מאריך את זמני הנסיעה, אלא גם מגביר באופן דרמטי את כמות תאונות הדרכים, וגובה מחיר יקר בחיי אדם וברכוש. בנוסף לכך, הגודש המתמיד מוביל לאובדן זמן עבודה משמעותי ביותר למשק כולו, שמתבטא בהפחתה כלכלית ניכרת בפריון העבודה. על פי הערכות של מומחים, הנזק הכלכלי מהגודש בכבישים עומד על מיליארדי שקלים בשנה. יתרה מכך, מקצועני התחום ואנשי אקדמיה אף טוענים כי מדובר במהפכה 'ירוקה' רק למראית עין, שכן בפועל לא נפתרת בעיית הצפיפות הכרונית בכבישי ישראל, שנותרים מהעמוסים ביותר בקרב מדינות ארגון ה־OECD. הדיון אם כן, אינו רק על זיהום, אלא על נזקים חברתיים, כלכליים ובריאותיים רחבים יותר, המחייבים חשיבה הוליסטית על עתיד התחבורה. יש צורך במדיניות מאוזנת שתעודד רכבים חשמליים, אך במקביל תשקיע בתחבורה ציבורית יעילה ואטרקטיבית באמת, כדי לשנות את הרגלי הנסיעה של הציבור באופן מהותי ולצמצם את התלות ברכב הפרטי. רק שילוב כזה יאפשר לישראל לממש את הפוטנציאל של מהפכת הרכב החשמלי, תוך כדי התמודדות יעילה עם אתגרי התשתיות והסביבה. העלאת מיסים בלבד ללא אלטרנטיבות תחבורתיות ראויות, עלולה להביא לתוצאה הפוכה מזו המקווה, ולעכב את המעבר לפתרונות תחבורה ברי-קיימא.

יבואני הרכב וטסלה ממשיכים להיאבק – קריאה למדיניות תחבורה ארוכת טווח ויציבה

לכן, לאור ההשלכות הפוטנציאליות הדרמטיות, טסלה פונה ישירות לשרת התחבורה, ח"כ מירי רגב, במטרה להציג עמדה ברורה, מנומקת ותקיפה לממשלה כולה. טסלה מדגישה, באופן שאינו משתמע לשתי פנים, כי האינטרס הציבורי הרחב, כמו גם היעדים האסטרטגיים של מדינת ישראל בתחומי האקלים והחדשנות הטכנולוגית, מחייבים לשמר את הטבות המס הקיימות על רכבים חשמליים ולמנוע קפיצה חדה ובלתי מבוקרת במס. עלייה כזו, לטענתה, תהווה מכה אנושה לשוק הרכב החשמלי ותעצור את התפתחותו בישראל. במקביל למאמצים של טסלה, יבואנים ישראלים רבים ומובילים בענף הרכב מגבשים שוב חזית אחידה ומשותפת. הם פועלים יחד בעד השארת שיעור המס ברמותיו הנוכחיות, מתוך הבנה שרק כך ניתן להבטיח יציבות עסקית ולעודד את הציבור להמשיך ולאמץ רכבים חשמליים. בסופו של דבר, ההכרעה בסוגיה גורלית זו תלויה באופן ישיר במדיניות הממשלה ובנכונותה להקשיב ללחץ הגורמים המקצועיים מתוך התעשייה, כמו גם לעקרונות של כלכלה בת-קיימא וצמצום זיהום. בכל מקרה, ברור לכל העוסקים בענף, החל מהיבואנים וכלה במומחי תחבורה, שעליית מיסוי נוספת, שתקפיץ את מחירי הרכבים החשמליים באופן חד, עשויה להוביל לירידה דרסטית נוספת בביקוש. מגמה זו, לדברי העוסקים בענף, פוגעת אנושות ביכולת של ישראל להצטרף למהפכת הרכב החשמלי העולמית ולהיות חלק מהחזית הטכנולוגית והסביבתית המובילה בעולם. היא תפגע גם ביכולת של ישראל לעמוד ביעדי הפחתת פליטות המזהמים, ותציב אותה בעמדה נחותה ביחס למדינות אחרות המעודדות באופן אקטיבי את המעבר לתחבורה חשמלית. המאבק הנוכחי הוא למעשה מאבק על עתיד התחבורה והסביבה בישראל, ומחייב החלטה אמיצה ומתחשבת מצד מקבלי ההחלטות.

כותב המאמר
תמונה של ולדיסלב

ולדיסלב

אני עוסק בתחום החשמל עם ניסיון בתכנון מערכות חשמל וביצוע פרויקטים. מתמחה בהקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים ובפתרונות מתקדמים בתחום הנדסת החשמל.
יש לכם שאלה? אנחנו זמינים בשבילכם בוואצפ פנו אלינו 24.7

+972 55-211-2829

יש לכם שאלה? כיתבו לנו ונשיב לכם כאן

חברי
מגיע לכם יותר!

אתם זכאים למגוון הטבות בלעדיות! השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם עם כל הפרטים.

המלצות נוספות

עד 20% הנחה לרכישת עמדת טעינה ENERGY

כתבות נוספות שעושויות לעניין אותך

Kia Seltos 2026 global model, dynamic SUV, modern hybrid car, sharp lighting signature, advanced technology, teaser images, Opposites United design
קיה תחשוף בשבוע הבא את הסלטוס החדש בדור שני – דגם גלובלי עם הנעה היברידית, עיצוב עדכני ומפרט משודרג. כל הפרטים על קיה סלטוס 2026 כאן!
Kia electric commercial vehicles factory, modern plant in Hwaseong, South Korea, with assembly lines and futuristic vehicles, eco-friendly, high-tech atmosphere
קיה מובילה מהפכה בתעשיית הרכב עם מפעל חדש לייצור רכבים מסחריים חשמליים קלים בדרום קוריאה, תוך דגש על קיימות וחדשנות.
Ford Bronco 2026 off-road new models in dramatic desert landscape, showcasing Big Bend, Black Diamond, and Badlands Sasquatch editions, professional lighting
פורד ברונקו 2026 נוחת בישראל עם גרסאות שטח בולטות – סקירה מקצועית של כל החידושים, המפרטים והמחירים המעודכנים לדגמים החדשים.
A Chinese electric car dashboard, showing an acceleration limiter and a settings screen in a sleek modern interior, hinting at regulatory changes
גלה איך הרשויות בסין דורשות להאט את התאוצה לרכבים חדשים, ואיך נהגים יכולים לעקוף זאת. כל הפרטים בתקנות הסיניות הבטיחותיות לשנת 2025.
An electric car front with a digital grille communicating with pedestrians, vibrant cyan and magenta lighting, futuristic city background, high-tech vehicle design, modern lighting animations.
האם עמדות טעינה לרכב חשמלי ושיטות תקשורת חדשות משנות את פני הרכב המודרני? סקירה על חדשנות סטלנטיס לשנת 2025
חברי מגיע לכם יותר!

אתם זכאים למגוון הטבות בלעדיות! השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם עם כל הפרטים.

חברי מציעה לכם יותר!

אתם זכאים למגוון הטבות בלעדיות! השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם עם כל הפרטים.

חברי
מציעה לכם יותר!

אתם זכאים למגוון הטבות בלעדיות! השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם עם כל הפרטים.