מבוא – למה בכלל צריך לדעת את החוק?
המהפכה החשמלית כבר כאן, ויותר ישראלים בוחרים לרכוש רכבים חשמליים בזכות יתרונות כמו חיסכון בעלויות, הפחתת זיהום האוויר ותחזוקה פשוטה יותר.
אבל מעבר לרכישה, עולה שאלה חשובה: איך מתקינים עמדת טעינה בבית פרטי או בדירה בבניין משותף – ומה החוק אומר על זה?
הבנה של ההיבט המשפטי והטכני תחסוך זמן, כסף ובעיקר כאבי ראש.
הרקע להתפתחות החקיקה
עד שנת 2020 לא היו בישראל תקנות ייעודיות להתקנת עמדות טעינה, והתקנות בוצעו תוך הסתמכות על חוקים כלליים בתחום הקניין והחשמל.
המצב השתנה כאשר ב:
-
- 2021 – הוצע תיקון לחוק המקרקעין להקל על התקנות בבניינים משותפים.
2022 – תקנות התכנון והבנייה חייבו התקנת תשתית טעינה בבניינים חדשים.
לקריאה נוספת: איזו תשתית צריך לעמדת טעינה? כל הדרישות והתקנות
המסגרת המשפטית – בית פרטי מול דירה בבניין משותף
בית פרטי
- חוק המקרקעין – בעל הנכס רשאי להתקין עמדת טעינה בשטח פרטי ללא צורך בהיתר מיוחד, כל עוד היא עומדת בתקנים.
- תקנות החשמל – ההתקנה חייבת להתבצע על ידי חשמלאי מוסמך ולעמוד בדרישות מתח (חד פאזי 230V או תלת פאזי 400V).
- חיבור לרשת – נדרש חיבור למונה חשמל קיים או נפרד.
- חובת זהירות – לפי דיני הנזיקין, הבעלים אחראי למניעת נזק הנובע מהתקנה לא תקנית.
מומלץ לקרוא גם: התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי – כל התהליך והדרישות
דירה בבניין משותף
חניה פרטית
אם החניה רשומה בטאבו על שם הדייר – ניתן להתקין עמדה ללא צורך באישור יתר הדיירים.
חניה משותפת
- נדרש אישור ועד הבית או רוב של 51% מבעלי הדירות.
- ייתכן שבעתיד הדרישה תרד לרוב פשוט, בהתאם להצעת החוק הממתינה לאישור.
- ההתקנה חייבת לאפשר לדיירים נוספים להתקין עמדות בעתיד.
הרחבה בנושא: חוק טעינת רכב חשמלי בבניין משותף והיבטים חשובים
התקנות הכלליות החלות על שני המצבים
- תקנות החשמל (2020) – מחייבות התקנה בטוחה לפי תקנים מחמירים.
- ביטוח – מומלץ לרכוש ביטוח ייעודי לעמדה.
- בניינים חדשים – תקנות 2022 מחייבות תשתית טעינה עבור לפחות 20% מהחניות.
תהליך ההתקנה בפועל
בית פרטי
- בחירת עמדה מתאימה להספק הרכב.
- ביקור חשמלאי מוסמך ובדיקת תשתית.
- חיבור למונה קיים או התקנת מונה נוסף.
- בדיקת בטיחות והפעלה.
רוצים להבין איזה סוג עמדה מתאים לכם? קראו את מהי עמדה ביתית (AC)?
דירה בבניין משותף
- קבלת אישור מהוועד (בחניה משותפת).
- תיאום עם יתר הדיירים לצורך הכנת תשתית משותפת.
- חיבור למונה ייעודי לכל משתמש.
- בדיקת תקינות והפעלה.
עלויות ההתקנה
סוג הנכס | טווח עלויות | הערות |
---|---|---|
בית פרטי | 2,000-3,000 ₪ | חיבור פשוט עד 20 מטר מלוח החשמל |
דירה בבניין | 2,500-3,500 ₪ | כולל תשתית מקומת המגורים לחניה |
שדרוג לוח חשמל | 4,000-10,000 ₪ | נדרש במקרים של חוסר בהספק |
למידע על תמחור טעינה שוטפת: עלות טעינה לרכב חשמלי – כל מה שצריך לדעת.
אתגרים נפוצים ופתרונות אפשריים
- בבתים פרטיים – הבטחת התקנה בטוחה בהתאם לתקנים.
- בדירות – התנגדות דיירים, עלויות גבוהות, שדרוג תשתית ישנה.
- פתרונות – שימוש במערכות ניהול עומסים, התקנת עמדות משותפות עם מונים נפרדים.
לקריאה: מערכות ניהול עומסים לעמדות טעינה – מדריך פשוט
סקירה ריאלית של מצב טעינת רכבים חשמליים בישראל
- בשנים האחרונות חל גידול משמעותי במספר הרכבים החשמליים בישראל: נכון ל־2023 היו כ־97,721 רכבים חשמליים – כ־18–19% מכלל המכוניות החדשות שנמכרו.
- שוק הרכב החשמלי בישראל מוערך ב־3 מיליארד דולר ב־2023, עם צפי לזנק ל־12.9 מיליארד דולר עד 2032.
- בנוסף, תחום התשתיות והטעינה צפוי לגדול ב־14.5% בשנה ולהגיע לכ־3.68 מיליארד דולר כבר בשנת 2025
תמונת מצב בינלאומית: תשתיות טעינה והתקדמות ב 2024 -2025
- ב־2024 תווספו למעל 5 מיליון עמדות טעינה ציבוריות בעולם עוד 1.3 מיליון עמדות – גידול של יותר מ־30% לעומת השנה הקודמת.
- באירופה, רשת הטעינה הציבורית גדלה בכ־35% והגיעה לכ־1 מיליון עמדות. הולנד מובילה עם 180 אלף עמדות, גרמניה עם 160 אלף וצרפת עם 155 אלף.
- בסין, מאגר העמדות הציבוריות עולה על 1.8 מיליון — מעל חצי ממספר העמדות בעולם.
- חקיקה כמו AFIR באיחוד האירופי מחייבת הרחבת תשתיות טעינה מהירה לאורך רשתות תחבורה מרכזיות עד 2027.
תחזית לעתיד
- טכנולוגיה – טעינה חכמה ואלחוטית תהפוך לנפוצה.
- חקיקה – הקלות נוספות להתקנה בבניינים משותפים.
- תמריצים – מענקים ממשלתיים צפויים לעודד התקנות.
סיכום
התקנת עמדת טעינה בבית פרטי פשוטה יחסית ואינה דורשת היתרים מיוחדים, אך מחייבת עמידה בתקנות בטיחות. בבניינים משותפים התהליך מורכב יותר ותלוי במעמד החניה ובשיתוף פעולה עם הדיירים.
היכרות עם החוק, התקנות והפתרונות הקיימים תאפשר לכם להיכנס לעידן התחבורה החשמלית בראש שקט.